lördag 10 juli 2010

Hur lik är du din hund?

Jag har börjat fundera på om jag har några likheter med mina hundar. Jag har nästan alltid vetat att jag och mina spaniels är lika varandra. Det var väl för att de har varit här som valpar tänkte jag.

Spanielsen är väl som spaniels ska vara, mjuka gosiga och tåliga.
Mini har en väldigt hög "ilske-ribba" är väldigt konflikträdd och blir hellre överkörd av andra hundar än att säga ifrån på skarpen.

Detta märkte jag speciellt då min mammas överkåte jaktlabbe (han var antagligen understimulerad eftersom han hade "bed rest i 2 veckor" av vet)försökte uppvakta henne. Det slutade med att hon bara kröp ihop till en boll och väntade på att jag skulle rädda henne. Vilket inte var lätt då labbar kan vara väldigt starka :) Maika är likadan men lite mer värdighet, visa respekt för mig så gör jag det tillbaka. Men även hon är konflikträdd och ganska snäll och mjuk.

Båda mina spaniels har en behov av närhet och väldigt omhändertagande av varandra. De kan äta ur samma matskål. Äta en köttbulle ur samma hand och även sno mat från varandra utan att det blir bråk.

Jag är likadan, mjuk, vill inte ge mig in i bråk, gillar att gosa och vill ha närhet (kan sitta i timtal med spanielsen och bara mysa) men kan bli överkörd ibland och har försökt att jobba bort min konflikträdsla länge.

Så har vi Sheep, flockens svarta får. Hon är inte det minsta konflikträdd. Ni skulle ha sett vrålet från henne när min mammas jaktlabbe försökte uppvakta henne. Tror att han hoppade 2 meter. Sedan så lät han bli att uppvakta henne. Hon är slug och nyfiken. Hon sticker in nosen överallt och undrar vad som händer. Klipper jag Maikas klor så är hon där och nosar, behandlar jag Minis sår så ska hon vara där och snoka.

Ja, där någonting händer där ska Sheep vara med sin långa nos. Hon är en sån som armbågar sig förbi de stackars spanielsen. Är matte hemma så springer Sheep och knuffar undan alla andra för HON ska ha mest uppmärksamhet av alla. Visar någon intresse för en leksak då ska HON ha den och ingen annan, men så fort en annan leksak blir intressant för de andra hundarna så släpper Sheep allt hon har :) Har Mini något som Sheep vill ha så hänger hon i Minis svans. Ja, hon är familjens clown, en liten snorunge.

Hade Mini kunnat prata hade hon sagt till Sheep: "Vad oförskämt, min mamma har faktiskt sagt att man inte får göra så"

Sheep hade svarat: "Äh, skit på dig"

Så nu åter igen till frågan, sedan jag har skaffat Sheep så har jag tuffat till mig rejält. Det är inget jag har gjort medvetet utan jag reflekterade över det här om dagen och tänkte att oj.

Det var en viss händelse som fick mig att tänka. För några veckor sedan så var en busschaufför väldigt elak mot mig sa mycket elak saker till mig. Aldrig i min värld att jag skulle säga ifrån, men helt plötsligt så slant det och jag sa till honom på skarpen. Började efteråt fundera på Sheep, precis så skulle hon ha reagerat vid orättvisor medan mina spaniels hade gått därifrån. Undrar om jag har lärt mig något av Sheep :)



Specialsök-Sheep (bild tagen av Kim)

2 kommentarer:

Kim sa...

Haha! Klockren beskrivning av Sheep, och vad kul att hon påverkat dej till att bli lite tuffare! :D Kramar!!

Anonym sa...

Hihi, kul att läsa om en kaxig sheltie, de har ju varit så reserverade förr, men tror det är många fler kaxiga numera. De är ju iaf väldigt "vuxna" och allvarliga, de ser till att det är ordning och de tar för sig av det de vill ha, det gör iaf min sheltie. Hon bli lätt svartsjuk också... men dessa beteenden kan ju ge sviss stress så jag försöker minska det litegrann... men en kaxig tjej vill jag ha! Min heter lovis och är snart 7 år. =)
Jag har som du ser här en blogg, men tyvärr handlar den mest om MIG, inte så mkt om lovis... utan hon "bloggar" på vovve.net. (där heter jag "snöre")
Jag och lovis funderar på att gå nossrbetskursen på hundraelvan, har du varit på nån kurs där? =)
oj vad lång kommentar ursäkta!

MVH //Lina i Umeå