söndag 20 juni 2010

Spanielsök

Ett av det svåraste sakerna att träna med Mini har varit stimuluskontroll på jaktsöket. Jag har från början velat att det skulle vara en skillnad på att söka och jaga och på att springa och bara vara lös och avslappnad. I början när Mini var liten så var hon i "jaktmode" hela tiden och jagade jämt, med ögonen, med nosen, när hon stod stilla och till och med när hon låg ner.

Jag ville att hon bara skulle jaga på min signal. Jag såg att efter att Mini hade lärt sig grunderna i spanieljakt så började jag se skillnad på när det var jakt på gång och när det var ledigt. Jag fick tipset att sätta en stark startsignal på jakten och lära henne att hon enbart då ska jaga. Jag vill att "Hopp och Lek" ska betyda "var avslappnad, men håll dig nära" medans ordet "Mini", och jag pekar med fingret på marken ska betyda: Sök efter vilt och håll dig i "lagom" avstånd från mig.

Det som är lite spännande med spaniljakten är detta med att de ska hålla sig på ett "lagom" avstånd från mig beroende på terräng och viltförhållanden men aldrig längre bort en skotthåll, alltså 20 - 25 meter.

Jag har fått tipset att tidigt börja med att lära hunden skillnaden mellan sök och "Hopp och Lek" genom att i varje löspromenad träna sök en lite kort stund för att sedan säga "Hopp och Lek" och låta hunden springa av sig. Detta tycker jag är väldigt roligt att träna med Mini. Jag brukar gå en promenad i förväg med de andra hundarna och plantera bollar på ett lämpligt ställa. Sedan tar jag Mini på en löspromenad och när vi har kommit 50 meter från bollarna så säger jag jaktsökkommandot till Mini och hon börjar söka för fullt. När bollarna är hittade så säger jag "Hopp och Lek" och hon får springa fritt igen. På så sätt så har hon börjat förstå skillnaden mellan dessa två kommandon bättre. När det är "Hopp och Lek" så springer hon och näsan är inte lika mycket påslagen. Detta är skönt tycker jag, både för Mini (som slipper jobba ihjäl sig) och för mig som vill ha en bra stimuluskontroll på jaktsöket.

Inga kommentarer: