måndag 7 juni 2010

Utmaningen

Jag och Maria (Pixies matte som är Sheeps moster) har utmanat varandra att på 6 månader träna så att vi kan starta LK 1 med våra shelties. Varje vecka så kommer en av oss att bestämma vilken grundfärdighet som ska tränas på. Vi kommer att lära våra hundar 2 grundfärdigheter/ vecka och resultatet kommer att visas på bloggen på söndagar. Förra veckans utmaning var ingångar och klossen.

Poängen är att hunden ska ställa sig med framtassarna på en kloss eller en targetmatta och snurra bakbenen för att på så sätt träna bakdelskontroll och snygga ingångar. Notera att belöningsplaceringen är till vänster om Sheep.

Så här gick det för Sheep (ursäkta stöket, vi har precis flyttat :) )



Detta är väldigt bra för mig då jag kommer igång ordentligt med träningen med Sheep :)

Mini har "bed rest" just nu, alltid lyckas hon skada sig på något sätt. Förra veckan slog hon ut en tand, denna vecka har hon lyckats riva upp ett jack i tassen :( Den hunden har ingen självbevarelsedrift och det blir inga mer apporteringsträning förrän hon är helt frisk. Längtar så efter att få träna med henne igen! Saknar min galna Mini :)

4 kommentarer:

Maria sa...

Ser ju fint ut :D

Hannibanni & Chippendale sa...

Söta lilla Sheep! Jag saknar henne, hoppas ni kommer till campus ngn mer gång!

Maria sa...

Men du förresten... Det är inte sex månader. Snarare tre. Eller kanske fyra.

Sofia N sa...

Bra intiativ! Tror jag ska härma er och köra samma med Bosse pudel så att vi också kommer framåt i träningen :))