söndag 4 juli 2010

Agility

I brist på annan träning just nu med Mini så har jag tagit upp agilityn lite. Visst, har jag gjort lite försök innan men lagt ner det eftersom jakten har varit så viktig att träna på. Just nu så tränar vi inte jakt och apportering och har skjutit upp det till hösten. Jag lånade Eva Bertilssons bok om agility och jösses vad roligt det är att träna. Mini är ju som skapt och gjord för agility och herregud vilket komplement till jakten!

Just nu så tränar vi följsamhet, alltså Cirkelarbete och handling utan hinder. Mini ska följa mitt kroppsspråk för att veta var hon ska gå. Jag springer i cirklar med Mini på min höger eller vänstersida. Hon ska springa bredvid mig utan att gena bakom eller framför mig. Vänder jag ska hon vända på stört utan att komma framför mig så att jag snubblar. Eftersom vi har tränat följsamhet i över 2 år i jakten så sitter det som smort på Mini. Hon är redan grym på yttersvängar, innersvängar, framför och bakombyten och även snabba och tighta svängar. Shit, hade jag vetat att agility och jakt går hand i hand hade jag startat agilityn innan. Rekommenderar det stort för alla som vill träna följsamheten.

Jag tränar dock helt utan hinder, det jag vill träna nu är att lära henne att följa mig oavsett hur jag springer eller hur jag svänger. Jag har också börjat träna på slalom, med Susan Garrett's 2x2. Det går framåt men Mini har alltid väldigt hög fart när vi tränar (vilket är bra), dock så sliter hon ut sig för tidigt och vi tränar korta korta stunder för att hon inte ska bli för trött.

Jag är riktigt grön på agility, men hittills slår det lydnaden med hästlängder!

Inga kommentarer: