söndag 11 juli 2010

Utmaningen

Det har varit lite paus i utmaningen de senaste veckorna. Jag har känt att Sheep inte riktigt är klar med sina grund-grundfärdigheter. Så efter lite snack med Maria så kom vi fram till att vi skulle träna på grund-grundfärdigheter innan vi börjar med grundfärdigheterna. Känner någon av oss att det går för sakta fram så är det bara att lägga till extra störningar eller flytta till nya miljöer.

Det känns så skönt att vi har bestämt detta :) Vad är då grund-grundfärdigheter? Det är saker man bör kunna innan man börjar med lydnadsträningen. Alltså apportera tillbaka kastade bollar, gripa fint i kamplek och inte släppa förrän man hör ordet tack. Alltså saker som hunden bör kunna för att göra träningen enklare för oss.

Veckans tema har varit snygga gripanden och hålla fast.

Veckans utmaning var

1. Hunden ska ta upp trasan från marken och inte släppa om föraren tar i den och börjar kampa med hunden. Så här gick det för mig och Sheep:




2. Föraren kastar en boll, hunden ska jaga den och gripa den i munnen och eventuellt springa tillbaka en liten bit med den.



Vi fick träna mycket på det i veckan då Sheep inte har sååå stor vilja att ta bollen tillbaka till mig. Hon tycker om att jaga och springer som en tok men sedan så har hon kommit tillbaka själv utan boll.

Det fungerade väldigt bra med observationsinlärning där kände jag. Sheep fick titta på när Mini apporterade bollen och det häftiga var att efter ett par gånger så tog även Sheep bollen i munnen. Skithäftigt. Sedan körde jag lite på Sheeps bytesmedvetenhet då den är STOOOOR. Hämtade inte Sheep bollen när jag hade kastat den, ja tough luck, då höll jag kvar Sheep i halsbandet och skickade Mini på Sheeps boll istället. Det behövdes 2 repetitioner av denna övning och Sheeps avlämningar blev som ni ser i filmen.

Kampen har också varit rolig att träna då Sheep oftast släpper trasan när jag tar tag i den. jag började med att småsläppa trasan under tiden jag kampade med henne. Släppte hon trasan då så började jag skoja med trasan utan att bry mig och Sheep. Hon blev då jättesnopen och passade sig för att släppa trasan utan att jag hade sagt tack. Sedan så släppte jag den längre och längre stunder för att åter igen ta tag i den och börja leka dragkamp.

3 kommentarer:

Kim sa...

Vad duktiga ni är! :D Haha, Sheep är en riktig liten råtta! Men har hon blivit fet eller fått päls?? :D

SKITKUL att se eran träning! <3

Shadi sa...

haha, hon har fått päls :) Du ska se henne när hon är blöt, då ser hon riktigt smäcker ut ;)

Petra Patcha sa...

Vilken snygg Sheltie!! Jag som satt och undrade hur de såg ut med mer normal päls och så blev de så där fina! KLipps hon eller har hon så fin päls?