söndag 7 februari 2010

Föreläsning med Björn Forkman

Igår var jag och Joni på föreläsning med Björn Forkman, professor i etologi vid Köpenhamns universitet. Det var en mycket intressant föreläsning och många frågor dök upp. Ju mer man får veta desto mer undrar man känner jag.

Joni har skrivit en sammanfattning av vad hans föreläsning och jag ska i mina blogginlägg framöver skriva vilka delar av de kunskaper som jag har lärt mig från föreläsningen som jag använder i min träning med Mini. Det som var ganska roligt att veta var att jag i alla fall är ganska så på rätt spår i min hundträning även om jag har MYCKET mer kvar att lära.

Jag har börjat dragaträna Mini, vi började enkelt men nu så går det ganska smidigt, Joni är ute och springer med henne ett par gånger i veckan och jag går ut för korta dragträningspass varje dag. Hon verkligen älskar att dra och det ser verkligen ut som att hon aldrig har gjort något annat i livet. Hon kan kommandot "JA". Det betyder börja dra, nu ska vi lära henne höger och vänster. I sommar är planen att hon ska dra cykeln. Vi får se hur det blir. En viktigt aspekt i dragträningen är också att lära henne när hon inte ska dra. Det är det jag jobbar på när vi är ute ibland. När jag säger kommandot "OK" så ska hon inte dra men när jag säger kommandot "JA" ska hon börja dra.

Annars så flyter det på här, jag har sagt upp mig från mitt jobb nu. Det var mitt jobb som var anledningen till att jag var sjuk i somras, jag gick in i väggen ganska rejält. I höstas så hade jag 6 månaders tjänstledighet och nu känner jag att jag inte vill tillbaka.

Det känns skönt att veta vad man inte vill göra, nu ska jag klura ut vad jag vill göra. Jag har alltid varit intresserad av människor och jag har fått timanställning på ett äldreboende nu. Det känns verkligen som att jag hör hemma där. Jag funderar därför på att söka in på sjuksköterskeutbildningen :) Men det är inte bestämt än, så vi får se. Jag njuter nu i alla fall av att inte behöva stressa på jobbet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Önskar att jag hade varit med på föreläsningen. Skriv gärna mer om vad han hade att förmedla. Kram Jessica Filha o Henry

Maria&Hera sa...

Det låter som en spännande föreläsning! Hoppas vi kan ses snart igen:)