måndag 3 maj 2010

En dag med en sheltie

Nu har vi haft Sheep hemma i en dag och jag kan inte förstå hur jag någonsin har kunnat leva utan en. Sheep är ett energiknippe utan dess like! Just nu ligger hon i sängen på rygg och leker med täcket och låter jättefarlig ;)

Så här ser en dag ut med en Sheltie:

Jag vaknade mitt i natten av att hon har snott min kudde. Sheep låg där och sov sött och bredde ut sig på min kudde. På morgonen så blev vi väckta av en ivrig slickande tunga och så var det dags för morgonpromenad. Ja, jag tror hela grannskapet blev väckta efter den promenaden, haha. Vår lilla skälltie skällde medan hon sprang ikapp Mini (tro det eller ej, hon springer ikapp Mini!). Lite roligt var det att se hur snabbt hon springer, nu ska jag bara lära henne att hoppa rätt och följa min handling :)

På kvällen så blir det ett intensivt shejpingpass som hon klarar galant. Hon kampar som en galning, helst med kläderna, vilket jag älskar. Jag tränade på att hon skulle fortsätta kampa trots att det låg godbitar längre ifrån. I början var det svårt men sedan förstod hon poängen. Skillnaden mellan att shejpa Mini och Sheep är att Sheep helt plötsligt kan hoppa upp på din axel mitt i ett shejpingpass, haha. På kvällspromenaden så kom det en bil på vägen så jag kallade in Sheep och sa "hopp upp" (ett trick som Kim har lärt henne) och hon hoppade upp till mig. Bilföraren log stort när han så det.

Imorgon ska det bli lite apporteringsträning för Sheep, avlämningar ska jag nog mest träna. Tack Kim för att vi har fått hem detta underbara får, hon har charmat både mig och Joni oerhört mycket! :)

Bilder kommer sen, så jag lånar en bild på Sheep av Kim

12 kommentarer:

Jenny sa...

Gud vad jag hoppas att pälsen växer ut snart, det ser fullkomligt sjukt ut. Kul att det går bra för er, kramar!

Shadi sa...

Haha, vi är rädda för att hon ska tas fel för en rävunge och bli skjuten i skogen :) Nä, skämt åsido. Hon ser rätt speciell ut på bild, hon är mycket sötare i verkligheten. Kram, kom ner snart vettja! Vill ju träffas!

Kim sa...

Haha! Det låter som Sheep det ja!! :D :D

Åhhh! Saknar henne så det gör ont, men fasen så SKÖNT det är att slippa leva med grindar och burar inomhus! Jag har tagit ut ALLT sånt ur mitt rum och nu känns det bara SÅ BRA! Är så glad över att du har världens sötaste (ja faktiskt, trots att hon inte har nån päls) får hos dej!

Krama henne från mej!

Lovisa, Inja & Fendi sa...

Åh, så skönt att höra att allt går bra :) Ska bli spännade att fortsätta att följa Sheeps framsteg här :D

Lena sa...

Tja och här är en till som vill följa Sheep! Verkar som hon får det jättebra!

Maria sa...

Härligt att det går så bra! Shelties är roliga! :D Ibland funderar man på vad i helsicke som försigår i deras huvud, men man kan ju inte låta bli att skratta ;)

Melinda sa...

Det ska bli skoj att kunna följa Sheep här! :)

Anonym sa...

får man fråga varför hon inte har nån päls? hon är dock hemskt söt

Shadi sa...

Anonym: Tack, hon är nerklippt :)

Shadi sa...

Tack allihopa. Kul att höra era kommentarer :)

Linda, Inez, Drömma sa...

Härligt att ni verkar trivas ihop! Sheep är ju helt underbar :)

Anonym sa...

Kul! Det är ju så att tom jag blir sugen på en sheltie när jag ser henne. Tycker dock att du skall döpa om henne till fox. Lycka till!! Jessica, Filha och Henry