lördag 8 maj 2010

Vattenapportering, flytt och Sheep

Nu sitter vi i bilen och kör vårt flyttlass till Trollhättan. Det ska bli kul att flytta till lägenhet igen. Hus var nog inget för oss och det var inte så kul att bo på landet. Detta var en sak jag aldrig trodde att jag skulle säga :)

Sheep har anpassat sig bra till vår flock och går ständigt runt med en viftande svans. Minis träning går också framåt. I torsdags så tränade vi lite vattenapportering och oj vad förvånad jag blev, hon har utvecklats riktigt mycket sen förra säsongen trots att hon inte har simmat nåt alls. Det ligger nog någonting i det att hundar lär sig även de inte tränar.

Jag tränar vattenapportering så här:

Jag delar upp vattenapporteringen till olika delmoment för att sedan sätta ihop allt till en slutdel. Vattenapportering består ju av följande moment:

Simma rakt i vatten

Simma rakt över vatten upp på land

Simma rakt över vatten upp på land och lyssna på min stoppsignal

Simma rakt över vatten upp på land, lyssna på min stoppsignal, lyssna sedan på min dirigering

Simma rakt över vatten upp på land, lyssna på min stoppsignal, min dirigering och hitta fågeln

Simma rakt över vatten upp på land, lyssna på min stoppsignal,min dirigering,hitta fågeln och kom tillbaka med fågeln till mig.

Simma rakt över vatten upp på land, lyssna på min stoppsignal,min derigering,hitta fågeln, kom tillbaka med fågeln till mig och skaka dig.


Jag baklängeskedjar detta (Här kan ni läsa mer om baklängeskedjing och varför det är så bra) så därför börjar jag att träna in den sista deln först. Alltså kom tillbaka till mig, lämna av och skaka dig.

Detta tränar vi på så sätt att vi hittar en udde där hund och hjälpförare går till. Jag står på fastland och kallar in Mini. Mini ska simma raka vägen till mig utan att ta en omväg via fastlandet. Alltså inkallning över vatten. Hjälpföraren ser till att hålla kvar hunden om den vill springa på land och endast släppa hunden om den går rakt ner i vattnet. När hunden simmat upp så belönar man och säger "skaka" eftersom hund brukar skaka sig då. På så sätt lär sig hunden kommandot "skaka". Man belönar om den skakar sig. Man ska stå nära vattenbrynet så att hunden inte hinner skaka sig innan den har kommit in till oss. Med tiden så flyttar man sig längre och längre ifrån vattenbrynet.

Nästa steg är att göra samma sak som ovan men medhjälparen håller en dummy/boll/fågel i handen. Medhjälparen håller fågeln framför hunden och när jag ska kalla in hunden över vattnet så ska hunden greppa dummyn/bollen/fågeln först innan den går ner i vattnet. Hunden simmar över vattnet med föremålet i munnen, lämnar av den till mig, jag säger "skaka" och belönar.

Förutsättningen för detta är att avlämningarna fungerar på land innan man börjar med ett föremål i vattnet.

fortsättning följer...

Nu lite om vår söta Sheep :)

Sheep är så söt, och hon har vant sig vid Sorken nu. Sorken däremot har lite svårt att lämna Sheep ifred. Hon verkar ha kärat ner sig i Sheeps svans och går och juckar mot den hela tiden. Sheep verkar måttligt nöjd och försöker fly Sorkens intensiva juckande. Annars så leker de jage. Antingen så jagar Sorken Sheep eller så jagar Sheep Sorken. Båda är med på det och när Sheep blir trött så springer Sorken dit för att sätta igång henne igen :)

Mini och Sheep har också roligt ihop. De ligger på kvällarna och leker i sängen :)







3 kommentarer:

Maria sa...

Härliga bilder! :D Det är så roligt att höra att det går bra med Sheep och de övriga medlemmarna i flocken :)

Cirkusliv sa...

Åhhhh! Söööötaste Sheep! Vill gärna se bilder på Sheep och Sorken med!

Snyggt halsband hon har fått med!

Åhh... blir så glad i hela kroppen när jag ser bilderna på henne och Mini! <3

Många kramar!!

Per T sa...

Var det alltså vattenapportering vi missade i torsdags? ;)

Tycker nog förövrigt du missade ett steg: gå ner i vattnet! Där lär då vi börja! :)

Hoppas ni har det bra i nya lyan å hoppas vi ses på lördag!