måndag 1 februari 2010

Burlekar och Sorken byter kön

För ungefär 2 veckor sedan lämnade vi in Sorken för kastrering, 2 timmar senare ringer veterinären och säger att Sorken är en flicka och behöver inte kastreras :D Jaja, pinsamt värre, får skylla på att pojkar och flickor ser ganska lika ut där nere :) Det är dock lite svårt att säga hon för det blir att man säger han hela tiden. Joni har nu åter blivit ensam kille :D

Dagarna går här hemma och det är fullt upp med träning hela tiden. I helgen så var vi hon Elsa och Johannes. Jag och Elsa la ner hela dagen på att planera vårens kurser och sedan blev det film och mys på kvällen. Det ska bli kul att sätta igång med kurserna till våren.

Jag har börjat med en ny strategi att lära Mini långa linjetag (fick detta som tips av Eva Bertilsson), nämligen genom att använda buren. Tanken är att jag ska lära Mini att gå in i buren från längre och längre avstånd.

När hon kan gå in i buren då den är synlig från 150 meters avstånd så gömmer jag buren bakom någonting (en buske t.ex.). Hon ska då lära sig att springa rakt fram in i buren då den är osynlig från 150 meters.

Efter att jag har lärt henne att springa till buren med olika underlag och störningar så lär jag henne att stanna på pipan innan hon hinner komma fram till buren.

När hon kan springa till buren från 200 m avstånd och hon även kan stanna när jag blåser stopp så ska jag lägga en (osynlig )dummy mellan mig och buren. Jag ber Mini att springa till buren och när hon kommer fram till dummyn så blåser jag "närsök". På så sätt så slår hon inte på näsan förrän hon är framme (detta problemet kan förekomma om man tränar med dummys/vilt/bollar innan hunden har lärt sig vad som förväntas av den, alltså spring rakt fram till jag blåser stopp/närsök)

Till slut så ska jag ta bort buren (eftersom den är osynlig så tror hon hela tiden att den är där). Hennes mål med långa linetag ska hela tiden vara att hon ska till den gömda buren som ligger 150-200 meter bort. Detta är i alla fall min plan, vet dock inte om det kommer att lyckas men vi får väl se :) Det är så träligt att hålla på med dummys och bollar, nackdelen med dessa är att de inte är synliga på så långa avstånd att hunden riskerar att få ner näsan för tidigt (flera meter innan de kommer fram till dummyn). Detta lär sig hunden ingenting på.

Först vill jag lära min hund att spring rakt fram sedan vill jag lära min hund att springa rakt fram till att jag blåser stopp.

Till att börja med ska jag befästa burlekarna på nära avstånd. För att lyckas med någonting på längre avstånd så befäst det med störningar först på nära. Utöka inte avståndet förrän momentet sitter 100% på alla störningar på nära avstånd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Hej! Kul att läsa!

Sofia N sa...

Låter spännande med linjetag med bur! Följer intresserat fortsättningen :)