fredag 5 februari 2010

Tips för nosiga hundar

Jag fick en kommentar längre ner från Fran

Fran skriver:

"...fråga om nr 1: vad gör du om hunden INTE lyssnar på sitt namn och tittar upp? utan fortsätter söka godis gång på gång?"


Det är en jättebra fråga och jag kom på mig själv att jag faktiskt har hoppat över en grundläggande bit i "inkallning/stoppsignal under arbete-inlägget". Hur gör man om hunden inte lyssnar på sitt namn och inte tittar upp under godissöket?

Är det inte lönt för hunden att titta upp när den letar godis på marken så kommer den troligtvis inte att göra det när du säger dess namn. Då måste man fråga sig vad som hunden tycker är roligast där och då.

För mina hundar är det själva nosandet och letandet efter godis som är roligast. Det är mycket roligare att leta efter en godbit på marken än att få en hel näve med godbitar från handen. För att få hunden att göra som vi vill, nämligen att titta på oss så måste vi visa hunden att det lönar sig att titta på oss.

Så här gjorde jag med Mini och Maika:


Jag höll min hund stadigt i kopplet, när hunden tittar på mig självmant så kastade jag en (bara en enda) godbit på marken. När min hund hade hittat godbiten på marken och ätit upp den så väntade jag åter på att min hund tog kontakt med mig för att åter igen kasta en godbit på marken som min hund får nosa upp. Det kan ta lång tid de första gångerna för hunden att titta på oss, men efter några repetitioner så kommer det gå kortare och kortare tid innan hunden tittar på oss.

Kriteriet blir alltså: Så fort du tittar på mig så kastar jag en godbit på marken som du får nosa upp.

Båda mina hundar har varit mycket nosiga hundar som hellre nosade i backen än att titta på mig. Genom att tillåta nosandet, sätta ett kommando på det och till och med använda nosandet som belöning så har nosandet minskat rejält och kontakten har ökat med mig. Så är det med alla olater, sätt ett kommando på dem så kommer de att minska. Sätter du ett kommando på det så är det inga olater längre utan en tillgång till ännu en belöning för dig som hundtränare.

Jag kan ge exempel på olater som jag har satt kommando på:

"nosa" hunden får nosa på en fläck som belöning i ett lydnadspass

"spring" Mini får springa ärevarv runt mig och retas med en trasa i munnen

"bada" Mini är helt badtokig på sommaren jag har fått bukt på hennes ständigt letande efter vatten genom att sätta ett kommando på bada och hon får enbart bada när jag säger kommandot.

"kissa" Maika är helt tokig i att nosa och kissa på olika fläckar, jag har ett kommando "kissa" (kan även användas till hanhundar som vill kissa på fläckar). När jag ser att hon blir intresserad av en fläck så gör jag något med henne först, t.ex. fria följet och sedan säger jag "kissa".

Alla dessa kommandon har jag lärt in precis som jag lärde in "nosa". Alltså gör som jag vill först, sedan får du göra det du vill.

Inga kommentarer: