lördag 27 februari 2010

Kurstips för spanielägare

Fick idag tips av Jessica att Mark Clifford ska hålla en träningsdag i lysekil i maj.
Gå in på JIS sida och anmäl er! Själv anmälde jag mig som observatör, jag tycker att det är jättekul att få se duktiga spanielförare föra sina hundar på jakten, man lär sig alltid något nytt.

Annars så har vårens kurser börjat för fullt och mitt i all kursstart så har det blivit många sjukskrivna på jobbet så jag får rycka in. Det blir inte en stund över till annat än hund och jobb här hemma. Men det är bara kul!

Som ni kanske har märkt så lyser jaktträningen med sin frånvaro, anledningen är att det inte går att göra så mycket på grund av all snö. Idag så hade det börjat töa så vi smygstartade(jag var så himla sugen). Det blev några markeringar med Mini. Jag passade på att träna några minnesmarkeringar. Alltså jag kastar en boll i snön när Mini står långt bort ifrån mig. Mini ser var bollen hamnar. Jag ber då Mini komma till mig innan hon får hämta bollen. På så sätt så byter hon position och får minnas var bollen hamnade. Det är ju bra att bollen hamnar lite under snön, då får hon kämpa på och söka ordentligt.

Jag håller på att träna buren med alla sorter störningar. Mini börjar bli väldigt bra på burlekarna. Nu ska jag befästa buren med de allra svåraste störningen (läs Sorken) ute och sedan så ska jag utöka avståndet. Jag ska använda buren till långa dirieringar :) Vi får se hur det går. Men jag ska lära henne buren på störningar först innan jag ökar avståndet.

En glad nyhet, vi ska flytta (igen). Denna gång bär det av till trollhättan. Vi ska flytta till en bostadsrätt. :)

Inga kommentarer: